Saturday, March 11, 2017

Na skok do Zurichu: Jak chudé Češky do Švýcar vyrazily!

Ahoj všem!

s kamarádkou Terezou jsme nějaký čas špekulovaly o tom, že se pojedeme na jaře někam ohřát. Pořád jsme koumaly destinace, ceny a termíny. Už už to vypadalo na Kanáry a pak jsme nějak záhadně skončily ve Švýcarsku:D Student agency mělo promo na své jízdenky - různá místa po Evropě za 300Kč jedním směrem a z nabízených destinací byl Curych jedním z mála měst, kde jsme ještě nebyly. Takže bylo rozhodnuto!

Do Zurichu jsme po noci v buse dorazily brzy ráno. Autobus staví pár kroků od centra města, my jsme se ale prvně vydaly odhodit zavazadla na naše Airbnb ubytování. To už bylo chůzí přibližně 45 minut, ale času dost, navíc po cestě byl čas na snídani!

Energii jsme doplnily v cukrárně Bauer, kde měli naprosto luxusní dortíky! Opravdu byl problém si vybrat jeden, ale vzhledem k ceně - 6,50 CHF/kus (1CHF je přibližně stejně jako 1EUR) jsem se musela držet jednoho kousku. Vybrala jsem nakonec Belle Helene, což je francouzský dezert s hruškou uvnitř, mňam!

S doplněným cukrem jsme pak úspěšně došly až k našemu ubytku - jedno z nejčistších, kde jsem kdy složila hlavu - o to milejší, protože šlo o klučičí apartmán. (konkrétní link zde.) Po odhození batohů, dobití telefonů a vyčištění zubů bylo na čase jít objevovat! Na to jsme si pořídily mimo jiné i 24hod jízdenku MHD po městě, která nás vyšla na 5.20 CHF.

Zurich je největší město Švýcarska, kterému se také přezdívá brána do Alp - tedy těch švýcarských. Historické centrum je poměrně malé a s klidem ho zvládnete proběhnout za jeden den. Němčina je oficiálním úředním jazykem, ale samozřejmě se s klidem domluvíte anglicky. Město je neskutečně čisté, člověka to vyloženě praští do očí. Ovšem další věc, která Vás praští do očí, jsou chudí turisté z Východu - aka my - kteří jsou zejména svým oblečením mezi stylovými Švýcary fakt za vidláky:D Ale co už!

Nejznámější památkou je Grossmunster, románský kostel s věží (věžemi!), kam se můžete za 4CHF vyškrábat po uzounkém schodišti a otřít si předky (a zadky) o ostatní turisty:-) Výhled opravdu stojí za to, jen pozor na davy. Nahoře na věži není klasický "ochoz", ale malé balkonky, ze kterých se můžete rozhlížet. Jsou celkem 4, ale na každý se vejdou tak 2-4 lidi. My jsme tam zrovna chytly skupinu holek, které cvakaly ty nej fotky na všechny ty instagramy, takže bylo potřeba se vyfotit asi tak 200x (snažila jsem se nesoudit:D), čímž blokovaly balkony všem ostatním.

Před Grossmunsterem

Krásná je procházka starým městem podél řeky Limmat, kde výhledu vévodí Fraumunster. Procházka starým městem Vás dovede až k Curyšskému jezeru, kde krása střídá nádheru, obzvlášť pokud Vám vyjde počasí. Na náměstí Sechselautenplatz si můžete prohlédnout majestátní budovu Opery a potom zbytky svačiny nakrmit labutě! Promenádou podél břehu jezera dojdete k soše Ganymede, což je postava z řecké mytologie a s Zurichem snad žádné bližší spojení ani nemá. Na stejném náměstí (Burlikplatz) se také pravidelně koná sobotní blešák ale pouze v období květen - říjen. Tak třeba příště!:-)

Určitě se vyplatí vyšlápnout (ale fakt to je jen mírnej kopeček ve městě) na Lindenhof, odkud je pěkný výhled právě na centrum města.

Výhled z Lindenhofu!
Opera

Socha Ganymeda

Jídlo:
S jídlem je to dost na štíru, myšleno hlavně kvůli cenám a to že mi nedělá problém se za jídlo rozšoupnout. Naše kroky směřovaly do Vapiana, protože jsme spoléhaly na to, že řetězce mají ceny všude plus mínus podobné. Jaké bylo mé překvapení, když za rizoto, za které platím v Holandsku cca 9 EUR, chtěli v Curychu EUR 20. Ve městě jsme tedy skončily v B. Good (Oberdorfstrasse 8) v centru, což je taky "fast food" zdravějšího rázu. Salát s grilovaným avokádem byl moc fajn, ale těch 16 EUR za něj už nic moc:D K Levnější (nikoli však levné) jídlo seženete ještě v restauracích uvnitř obchoďáků Coop, kde mají kromě menu i jídla na váhu a pokud se budete snažit, vlezete se do 10 EUR.

Druhý den jsme se vydaly načerpat energii do přírody a nachytat do plechovek ten čerstvej horskej vzduch na Uitleberg! Vlakem z hlavního nádraží jsme se dovezly na zastávku Uitikon (za tuším cca 5 CHF jedním směrem), odkud jsme si to vyšláply na vrchol kopce s rozhlednou. Je to celkem easy cesta, byly tam mraky lidí s dětma a kočárkem, takže netřeba podávat žádný extra sportovní výkony a ten výhled stojí za to. Na vrcholu je totiž rozhledna, na jejímž vršku se budete údajně nacházet přesně 900 metrů nad zemí. Ty panorámata vidíte sami!:-)

Jinak rozhledna je celkem vychytrale vymyšlená, do mezipatra Vás to pustí zadarmo, pokud chcete na vrchol, tak si připravte nějaký kováky. Ale přijde mi, že kdo se vyškrábe do toho mezipatra, tak si řekne, že už se přece podívá až nahoru! V zimě bacha, schody jsou omrzlý. Já jsem uklouzla a narazila si loket, tele. Je zde i velká restaurace, tu jsme ale nevyzkoušely. Každopádně se zde dá odskočit na záchod, využít přebalovák apod.

Čekání na vlak zpět jsme si zpříjemnily svačinou - protože bez preclíku by to teda rozhodně nešlo - a pak jsme se v návaluforie z dobrýho jídla rozhodly dojít pěšky na další zastávku, což byla celkem sranda, protože moje obuv nebyla úplně připravena na procházku zmrzlým lesem a chudák Tereza mě musela celou cestu jistit:D Ještěže ji mám!!

pohled z rozhledny

Největším problémem našeho výletu bylo fondue. Už v sobotu jsme chtěly jít na toto typické švýcarské jídlo někam do restaurace, ale všude bylo buď plno nebo zavřeno, takže jsme po asi hodině a půl marného snažení zakotvily v supermarketu, jak jsem psala výše. V neděli už jsme měly větší štěstí a ukořistily jsme stůl v Raclette Stube, vyhlášené restauraci s typickým fondue a také raclette (racletty?). Fondue s bílým vínem byla opravdu lahoda! Standardně jsme dostaly jeden kotlík s rozpuštěným sýrem, chléb a brambory a před odchodem na autobus jsme tak řádně uspokojily naše chutě! Účet za dva s pitím byl 73 EUR a bohužel je tato cena běžná pro fondue ve všech restauracích, na které jsme koukaly.

Dva dny jsou na Zurich až až, jeden den jsme strávily převážně ve městě a druhý den jsme si daly výlet na Uietleberg a krásně nám to vyšlo. Ženeva se mi asi líbila víc, přišla mi překvapivě levnější, ale pokud se budete nacházet někde poblíž, Zurich je určitě fajn místo, kde strávit den či odpoledne!