Tuesday, May 5, 2015

Modromodré Oslo - 3x tak drahé, 3x tak krásné [TRAVEL]

Follow my blog with Bloglovin
Ahoj všem!

nejsem vůbec příznivcem rozdělování článků na díly, jenže tady to fakt nešlo. Oslo bylo tak kouzelné po všech stránkách, že si jídlo a knihkupectví budeme muset dát zvlášť. Pokud tedy při čtení následujících řádků neuvidíte žádné kafíčko ani dortík, nebojte, nejsem nemocná. Aspoň Vás můžu částečně namlsat na příště. Či naopak, kdo se nerozplývá nad hrnkem capuccina a talířem teplých scones, dá si příště pohov, jdeme na to!


Vyrazila jsem v pátek z Eindhovenu s přestupem v Gdaňsku (o Gdaňsku článek zde). Tentokrát jsem musela trošku přimhouřit oči u svého budgetu - ne víc jak 50 eur za zpáteční letenku- a dala jsem celých...pozor...60 éček! Myslím, že pořád slušné.


Nízkonákladovka Ryanair líta na letiště Rygge. Do centra Osla se dostanete velmi jednoduše vlakem. Přímo z letiště (je malinké, takže před jeho jediným vchodem) stojí shuttle bus, který vás zadarmo hodí na vlakovou stanici. Odtud se pak za 90 NOK (cca 290 Kč) dostanete krásným, čistým vlakem s wifi na hlavní nádraží (Oslo S) za cca 50 minut.

Přijela jsem pozdě večer, už byla tma, ale i tak jsem stihla proběhnout hlavní třídu Karl Johans Gate a její okolí.

Opera je budova, která - ač poměrně mladá - Oslo symbolizuje a určitě stojí za to ji jít oblhlídnout jak ve dne tak v noci. Stejně tak Karl Johans Gate, která se z rušné nákupní třídy mění na koncertní zónu všech, kteří umí hrát na aspoň jeden hudební nástroj.

Pak už jsem šla poslušně zpět k hlavnímu nádraží, kde na mne čekala Terezka, která bloguje pod názvem Sweet Melange a byla tak hodná a nechala mne u nich doma složit přes víkend hlavu, za což jí patří neskonalé díky! Tak dlouho si s někým lajkujete fotky na instagramu, až jste u něj doma v pyžamu! Ha!:-)

Druhý den Terezka musela do práce, a já tak vybavena mapkou vyrazila na průzkum města, které mne přivítalo 50 odstíny modré! Je fakt neuvěřitelné, jak nádherně čistý je tam vzduch. A ostatně čisté všechno. Celé Oslo je na pohled velmi jednoduché. Čisté linie, čisté chodníky, čistý vzduch....čistí lidé:D A maj tam děsně dobrou vodu z kohoutku!

První kolonka to travel oddílu tak byla budova městské radnice a zejména přístav u ní. Byla jsem z toho naprosto unešená...uznejte, fotky hovoří samy za sebe. Bydlet v Oslu, jsem na lavičce na mole každý den s nějakou knihou, protože takový klid se v centru města jen tak někde nevidí.


Budova radnice




Nějakej cizák mi zabral lavičku:-(
Na kraji náměstí před radnicí se nachází Nobel Peace Museum. A přiznávám se bez mučení, co mě přimělo k návštěvě byly obrovské plakáty Malaly, kterou jistě všichni znáte z obálek knihy I am Malala (kterou jsem ještě nečetla, ostuda!).



Z shopu v muzeu
"Ta" uniforma, ve které byla Malala postřelena. Bohužel jsem to zrovna cvakla rozmazaně.


Muzeum sestává z dočásné a stálé expozice. Dočasná se nyní zaměřuje na dětská práva a přináší příběh dvou lidí.

Malala je mladá Pakistánka, která dlouhodobě bojuje za právo dívek na vzdělání. V roce 2012 se ji po cestě do školy snažil zabít Talibán za její dlouhodobou snahu přimět dívky v regionu, aby chodily do školy. Fascinující je na její snaze zejména její věk - v době atentátu jí bylo pouhých 15 let. Malala se z těžkého postřelení do hlavy uzdravila a nyní je nejmladší laureátkou Nobelovy ceny!

Kailash je Ind, který dlouhodobě bojuje proti nucené dětské práci a díky síti organizací, ve kterých se angažuje, se mu podařilo uchránit až 144 000 dětí ve 144 zemích před nucenou prací. Spolu s Malalou se v roce 2014 podělili o Nobelovu Cenu Míru.

Stálá expozice pak poukazuje na příběhy ostatních laureátů Nobelovy ceny míru.

Muzeum se mi moc líbilo, zejména expozice o Malale. Je to poučné nenásilnou formou a člověk si pak uvědomí, že nic jako "Jeden člověk nic nezmůže" neexistuje. 

Cestou podél vody dojdete do moderní části Akker Brygge, kde si můžete vyfotit selfíčka ve všudepřítomných nablýskaných zrcadlových výlohách moderních budov. Kdyby mi v této části někdo nabídl bydlení, vůbec bych se nezlobila:-) Cestou tam to vezměte podél vody, a zpět mezi budovami, ať Vám nic neuteče!


Výhled z promenády


Mooooi!



Skrz čtvrť Briskeby, kde je jedna ambasáda vedle druhé, jsem se prošla ke známému parku Vigeland, který je plný...ehm...zvláštních soch. Moderní umění, znáte to:D

Israelská Ambasáda. mimochodem za týden zrovna do Israele jedu!:-) 



Tohle je tak strašně strašidelný, že už to nechci nikdy vidět!:D



Do parku si klidně vezměte nějakou sváču. Jak jsem psala výše, všude je krásně čisto, takže uvidíte spoustu piknikujících Norů...a proč se k nim nepřidat:-) 

Za víkend jsem několikrát prošla i parkem u královského paláce, od kterého je krásný výhled právě na hlavní nákupní třídu Karl Johans

Od paláce tak můžete rovnou za nosem po Karl Johans, kolem právnické fakulty a parlamentu a spoooousty lákavých obchodů. Ale musím se pochválit, nic jsem si nekoupila...přestože BikBok bych nejradši skoupila celý. Ale za pár týdnů mě čeká Stockholm, tak to možná napravím tam:-)


Národní divadlo
Právnická fakulta
Královský palác
Výhled na Karl Johans Gate od paláce, za fotku díky Terce!
Tím končíme tam, kde jsme začali, u hlavního nádraží:-) Oslo je poměrně maličké, obzvlášť centrum, takže se vůbec nemusíte bát, že byste se ztratili. Naopak, dost možná kolem některých budov a parků projdete aspoň 3x za den. 

Druhý den jsme vyrazily s Terezkou lodičkou na ostrov Bygdøy. Pozor, na lodičku se nevztahuje klasický lístek na MHD a musíte si zakoupit jízdenku zvlášť za 50 NOK. Takže tam jsme se vydaly lodičkou a zpět už autobusem, na který jsem měla celodenní MHD lístek.


Bygdoy je domovem několika muzeí a zároveň se zde nachází letní sídlo norské královské rodiny. Vůbec se nedivím. Kdybych mohla, v zimě bydlím na Akker Brygge a v létě na Bygdøy...:D

My jsme se vydaly do muzea Kon-Tiki, které popisuje příběh cestovatele Thora Heyerdahla. Ten na jednoduchém plavidle přejel v roce 1947 Pacifik a snažil se tím dokázat, že obyvatelé Jižní Ameriky se mohli usadit v Polynésii ještě před Kolombem. Pokud trpíte neustálou touhou výletovat jako já, tak tam radši nechoďte, protože budete mít sto chutí nasednout na nějakou bárku a vyrazit, jako já. Muzeum nabízí jak pravou Thorovu loď tak repliky z jiných jeho expedic. Celkově to byl ohromně zajímavý člověk...uznejte, kdo nezajímavý by se vydal na plavbu přes oceán, aniž by uměl plavat?! 





Thor...jako živej!


Hipsterská čtvrť Gruneløkka, je něco, co jsem si samozřejmě nemohla nechat ujít. Přehlídka plnovousů, cool tetování, kavárniček a bister mé oko velmi potěšila. O našem burgerovém pikniku a cestovatelských obchodech Vám povím v příštím článku, protože Groneløkka je přeci jen rájem dobrého jídla a pití:-) V Olaf Ryes Plass se konal blešák, který jsme rychle prošly a beztak se šly věnovat čemu? Ano, správně, žrádlu!:D





Teď trošku na vážnější notu. Andreas Breivik. Toto jméno také jistě znáte. Je zodpovědný nejen za masakr studentů na ostrově Utøya, ale i za bombový útok na vládní budovy v centru Osla. A já, černá kronika, jsem se tam chtěla jít podívat. Budovy jsme našly, ale celkem mě překvapilo, že tam nikde nebyl žádný památník....možná jsme ho přehlídly nebo jen jednoduše nevěděly, co přesně hledat. 

vládní budovy

Administrativní budovy tvoří i tzv. BarCode, který křičí "moderní velkoměsto". V dobrém slova smyslu. Ač to asi není tradiční památka, podle mě určitě stojí za to se tam jít podívat.

Barcode
Barcode ze Sorengy
Pokud něco nabízí relax, tak je to střecha Opery. Jen možná lepší vybrat lepší povětrnostní podmínky, protože když jsme se tam se sushi vydaly s Terkou my, tak jsem zacákala sojovkou půlku této majestátné BÍLÉ budovy:-) Nicméně posedět si tam, navečeřet se, skvěle si popovídat a pozorovat u toho západ slunce, to je prostě nádhera. I zevnitř je budova krásná, i když já, jakožto architektonický barbar to asi úplně nedocením.




realita focení na blog - Terezku málem odfoukl vítr:D
A když jsme u těch západů slunce, ten poslední jsme si užívaly v části Sørenga. Je odsud nádherný výhled jak na Operu, tak na Bar Code a opět, já vím, už po milionté, to má naprosto uklidňující a relaxační atmosféru. Poslední večer se k nám přidala i TerezaInOslo a tak jsme měly fajnový blogerský dýchánek při západu slunce...až mi bylo líto, že se nejmenuju taky Tereza, abych to holkám nekazila:D A ještě jednu blogerku jsem díky návštěvě Osla poznala - Barču, která má fakt úžasný blog, který prostě musíte sledovat...a pak si jít hned uklidit pokoj:D




Terezka byla super hostitelka a nebudu lhát, domů se mi vůbec nechtělo! Bohužel v pondělí v noci/hodně brzo ráno bylo na čase vydat se zpět na letiště. Zde nastal kámen úrazu, protože tak brzo MHD od Terezky do centra nejezdí a tak jsem skončila u taxíku. Jak jsem na Gdaňského taxikáře nadávala, tak zde budu jen chválit. Stáhla jsem si do telefonu aplikaci NorgesTaxi  - přivolala si skrz ni taxík, aplikace mi průběžně ukazovala za jak dlouho bude taxík na místě, ohlásila mi, že už na mě taxík čeká, jaké má číslo, apod. Dostala jsem dopředu i orientačně cenu cca 230 NOK. Měla jsem přesně 230 NOK cash a radovala jsem se, jak pěkně mi to vyšlo.




Nakonec ale cesta stála 256 NOKů a ja taxikáři smutně sdělila, že mám v cashi jen 230, že teda budu muset zaplatit kartou. A milý pan taxikář mi řekl, ať to nechám být a těch 26 NOK mi odpustil. Paráda.


Brzy nashle!


Musím říct, že Oslo řadím hned za Barcelonu do top destinací za poslední rok. Je to tak fakt nádherné město a ač evropské, tak zároveň dost jiné. Člověk by od severu čekal "studené" prostředí, ale mě tam naopak vše přišlo strašně útulné a uklidňující...prostě koselig!! Jediné mínus je samozřejmě vysoká cena V-Š-E-H-O, takže tam ve finále týden dovolené vyjde jako zájezd do větší exotiky než je Skandinávie...ale dle mého to fakt stojí za to!! Pokud to máte v dojezdové vzdálenosti do Polska, mrkněte na letenky Wizzair a Ryanair z Krakowa/Katowic/Wroclavi, odkud můžete letenku jedním směrem pořídit za pár stovek a prodloužený víkend by ve finále vaši peněženku nemusel až tak moc bolet!:-) 

Mějte se krásně!
K. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prakticky v bodech:

Nejlevněji z letiště Rygge do centra - vlakem, cca 50 minut za 90 NOK. Jezdí to cca jednou za hodinu, rozvrh najdete zde: KLIK

MHD - lístek 30 NOK za jednu jízdu, pokud budete kupovat přímo v buse/tramvaji/metru, stojí 50 NOK. Celodenní lístek Vás vyjde na 90 NOK a sedmidenní za 230 NOK. Takže zvažte, co se Vám nejvíc vyplatí. Pozor, lodička na Bygdoy se musí koupit zvlášť (dříve platit klasický MHD lístek, teď už ne)

TAXI - můžu jen doporučit aplikaci NORGESTAXI, vše objednáváte v telefonu a můžete i dopředu v apliakci zaplatit skrz platební kartu. Ale samozřejmě, pokud preferujete, můžete platit cash nebo kartou až v taxíku, jen dopředu je to krapet levnější. 

PLATBA KARTOU - neměla jsem nejmenší problém, dokonce ani s AMEXkou na kterou se ne ve všech zemích úplně tváří. Kartou zaplatíte i lístek na autobus a nebo minimální položky alá 1 kafe.

WIFI - ne uplně všude, ale dostatečně ve většině kaváren s heslem na vyžádání. 

RUTER. NO - obdoba českého idosu, možná Vám přijde vhod

Turistické centrum: Za lvem na hlavním nádraží: http://www.visitoslo.com/en/tourist-information-centre/ Vyjímečně jsem ho nevyužila a vzala si mapu (zdarma) v Nobel Peace Museum. 

V době psaní tohoto článku jsem pro přepočet Norských Korun na CZK násobila 3,2.