Sunday, July 19, 2015

Izrael: Autem k Mrtvému moři!

Ahoj všem!

můžu Vám říct, že s články z Izraele otálím tak dlouho zejména proto, že mám odtamtud mraky a mraky fotek a trvá hodiny se tím probrat. Začnu tak netradičně od konce našeho výletu, kdy jsme poslední den s mamkou půjčily auto a vyrazily na výlet k Mrtvému moři s pár zastávkami na cestě.

Naše základna byla v Tel Avivu, kde jsme si poslední den půjčily auto. Ten samý večer jsme odlétaly opět z letiště v Tel Avivu domů, takže jsme si s sebou už vzaly všechna zavazadla a od Mrtvého moře jely rovnou na letiště.

Prakticky k půjčování aut:

Auto jsme si půjčily v Sixt, protože vycházel nejlevněji. Na jeden den byla sazba 70 dolarů včetně navigace. Auto jsme si půjčily ráno v půjčovně nejblíž našemu ubytování a vracely ho rovnou na letišti. Určitě doporučuji přikoupit si pojištění, protože my jsme po cestě viděly nehodu právě s autem z půjčovny. Sami můžete jet sebebezpečněji, ale nikdy nevíte, na koho na silnici narazíte a mít pak zkaženou dovolenou extra výdaji za opravu půjčeného vozu je nemilé. Autopůjčovny si i za mini škrábnutí účtují peníze, jako kdyby to pak natíraly lakem ze zlata, takže zde se šetřit fakt nevyplatí.

Doporučuji platit kreditní kartou (ve smyslu ne debetní:-)) protože půjčovna Vám blokne na pár dní sumu cca 30 000 Kč jako depozit, která se pak samozřejmě odblokuje, pokud byl vůz vrácen v pořádku. Ale pár dní to trvá.

Auto jsme půjčovaly na izraelském území a přejížděli jsme s ním i do palestinského území a neměly jsme žádný problém. Na více diskuzích jsme četly, že to není možné, ale mám pocit, že pro turisty spousta těchto omezení neplatí. Jakmile na checkpointech viděli, že jsme dvě zmatené turistky, nikdo nás ničím netrápil:-) Asi záleží i na bezpečnostní situaci, která zrovna v zemi panuje. A že ta se mění pomalu každý den.

Poslední informace, která by se Vám mohla hodit je, že půjčení auta trvalo docela dlouho, snad 20 minut, ale vrácení byla otázka pěti. Od půjčovny pak jel k terminálu letiště shuttle bus, takže máte-li s sebou už zavazadla jako my, stačí je přehodit z auta do shuttlu a je to hotový.

A teď už hurá na cestu. Náš plán byl jet podél pobřeží Mrtvého moře až k Masadě, což je pevnost na sklaním útesu nad mořem. Nakonec ale bylo vše jinak....jak už to tak bývá:-)

Někde v těchto místech pípla SMSka Vítejte v Jordánsku. Panika:D

Autem jsme z Tel Avivu jely přes Jerusalém k severnímu "vršku" moře. Po cestě jsme se zajely podívat k St. George's Monastery, což je klášter zabudovaný do skály, podobně jako třeba Petra v Jordánsku. Klášter se nachází v údolí Wadi Quelt, které je zmíněno i v Bibli. Klášter se nachází na Palestinském území a musím říct, že na mapě to vypadá jako malá odbočka z hlavní silnice, ale nakonec to bylo snad půl hoďky. Když mi přišla SMSka "Vítejte v Jordánsku" trošku ve mně hrklo:D Mamka, ta je vůbec plašan, takže tu se pokoušelo o infarkt, protože jízda uprostřed rozpálené pouště, kde nic, tu nic, a já ji naviguji půl hoďky stylem "za další zatáčkou to už bude" .... nic pro ni :D

Nakonec jsme se ke kláštěru přeci jen dostaly. Jen co jsme vystoupily z auta, tak nás obklopily hrozny prodejců korálků, limonád a všeho možného. Na to, že tam mimo nás nebyl fakt nikdo, tak tam bylo asi 20 těchto podnikatelů. Uprostřed pouště, vedro k padnutí, a tohle jejich zdroj obživy. Bylo mi jich fakt líto a pral se ve mně ten samaritán, který jim chce vždycky pomáhat, s realistou, který ví, že mi ty korále budou doma ležet dalších 5 let, než je vyhodím, protože je stejně nosit nebudu.

Odmítly jsme svezení na oslíku, přestože nás místní prodejci děsili, jak je to daleko. Natáhla jsem na kraťasy tepláky a šlo se.

Místní nekecali, je to fakt daleko. Nicméně nám stačilo vidět kláštěr jako celek ve skále a neměly jsme úplně potřebu jít si ho prohlížet z blízka, takže jsme se prošly pár set metrů a vyšláply si to zas nahoru zpět k autu.

A jelo se dál. Tentokárt už po pobřeží Mrtvého moře. Jako první jsme minuly Kalia Beach. Než jsem začala zjišťovat podrobnosti, myslela jsem si, že Mrtvé moře je moře jako každé jiné, ve smyslu že každých 100 metrů se nachází jiná pláž a pobřeží je víceméně přístupné. Tak to ale vůbec není. Po celém pobřeží na naší straně jsou asi 4 pláže, na které se můžete vydat. Zbytek pobřeží je nepřístupný s obrovskými výstražnými cedulemi, které varují před propadající se zemí, kvůli tomu, jak moře ustupuje. Kalia Beach měla ze všech pláží nejhorší hodnocení. My měly spadeno na Ein Gedi nebo Mineral Beach a tak jsme jely dál.

Scenérie pobřeží Mrtvého moře byla fakt nádherná a nebojíte-li se půjčení auta, určitě doporučuji si to projet. Celé moře je v jakémsi oparu z toho, jak se voda odpařuje. Mám asi milion stejných fotek, protože ta panoramata byla jak z časopisu:-)  Za pár desítek minut jsme dojely k Mineral Beach, která byla zavřená. Sakra.

Ale nevadí, jedeme dál na Ein Gedi, která má beztak nejlepší hodnocení. Přijedeme k Ein Gedi Beach a ta je zavřená taky, protože se rekonstruuje celý kus silnice, který k ní vede. Bomba. Žádná další pláž už ale po cestě dál k Masadě na jihu není! Co teď? Přeci jsme nejely k Mrtvému moři aniž bychom se v něm vykoupaly!

Měníme plány a škrtáme Masadu. Otáčíme auto s tím, že to musíme projet celé zas až na severní špičku ke Kalia Beach, abychom si mohly rochnit v bahně Mrtvého moře na jediné otevřené pláži.

Po cestě vidíme směrovku na Ein Feshka, o které jsem četla na nějaké stránce. Dohodnem se, že zastavíme a půjdem to omrknout.

Ein Feshka, nebo také Einot Tzukim, je přírodní rezervace a troška "zeleně" uprostřed vyprahlé pouště. Jedná se o nejníže položenou přírodní rezervaci na světě. Nachází se na bohaté půdě plné minerálů, kde dřív bývalo Mrtvé moře. Rezervace je rozdělena na tři části. Jedna je veřejnosti úplně nepřístupná, druhá je přístupná jen s průvodcem, který Vás provede po naučných stezkách a ukáže Vám místní zvířecí rarity. Většinou jsou to nějací ptáci, takže je to asi fakt zejména pro nadšence:-) Třetí část je volně přístupná veřejnosti. Je tam několik sladkovodních bazénů, kde se můžete vykoupat a relaxovat, protože tam opět bylo celkem prázdno. Bacha na to, že v bazéncích jsou ryby. Trošku mě to zaskočilo a výskala jsem tak, že mě bylo slyšet až v Jordánsku, když mi jedna začala oždibovat nohu. Jinak je to fajn oáza uprostřed pouště.  Nemohly jsme se zdržet déle jak 45 min a vstupné bylo téměř 250 Kč, takže se určitě vyplatí vyhradit si na to trošku víc času, řekla bych klidně dvě hodinky. Je tam "turistický" okruh, který je vyznačený v mapce, kterou dostanete na vstupu, takže je fajn si to projít a pak se ochladit v bazénech.

Cedule které ukazují, kde byla v daném roce hladina Mrtvého moře. Docela síla, jak rychle to mizí!

Pak už jsme jely přímo na Kalia Beach, kde nás čekalo koupání. Musím říct, že koupání v moři je samozřejmě zážitek, ale ta pláž, rezort nebo jak tomu chcete říkat, to je nic moc. Je tam hodně lidí, často dost zvláštních lidí, je tam dost rušno a hlavně vedro (óoo jaké to překvapení, uprostřed pouště, Karolíno!:D) a není se tam kde ochladit, protože to moře má přes 30 stupňů.

Nezapomeňte si žabky nebo boty do vody, protože já byla v botaskách a zem byla tak rozpálená, že se na ní nedalo chodit a já si spálila plosky nohou. Bez legrace.

Na koupání v Mrtvém moři jsem byla ohromně zvědavá. Samozřejmě vím, že se člověk vznáší na hladině, ale dokud nezažijete, dost těžko se to popisuje. Druhá věc je, že se koupete v oleji. Opravdu. Ta voda v moři vůbec není voda, ale konzistencí je to jako olej. Nutností je samozřejmě naplácat si bahno všude kam můžete :-) Bylo i nemálo lidí, kteří si tam bahno cpali do PET flašek. Asi domů do foroty:-) Výhodou je, že v takto nízko položených oblastech se téměř nemůžete spálit, takže zapomenuté SPFko není překážkou v opalování. Rozhodně do vody nelezte, máte li nějaké větší oděrky, protože třeba i záděry na nehtech pak pálí jako čert.

Celkem mě překvapil dražší vstup (cca 350 Kč/os). Kupovaly jsme si tam i nějaké pití a to už bylo za relativně běžné ceny. S jídlem bohužel neporadím. Není problém si tam vzít svoje, bylo spousta lidí, co tam s sebou měli i gril a vesele grilovali špízy....v tom vedru mi to vůbec nešlo na rozum:-)

Po hodince bylo čas zabalit si prosolené věci a vyrazit autem zpět do Tel Avivu na letiště. Měly jsme obrovskou rezervu, i tak nám letadlo málem uletělo, a to jsme byly na letišti 3,5 hodiny předem...ale o tom zase příště!:-)