Tuesday, July 21, 2015

Izrael: Půjdem spolu do Betléma....na čaj!!

Ahoj všem!

jednou ze zastávek při našem rychlo výletu do Izraele byl i Betlém. Pokud Vám po celou dobu čtení článku bude v hlavě znět "Půjdem spolu do Betléééma, důjdájdůjdájdůjdájdaaa" tak se omlouvám:D

Pokud je vaší výchozí stanicí Tel Aviv, nejjednodušší je nasednout na autobus do Jeruzaléma a odtud pak přejet tramvají z autobusáku k Damascus Gate Starého města. Zde nasednete na menší autobus 21, který Vás odveze do Betléma. Alternativou je vzít si z Jeruzaléma taxík, ale jak jsem psala už víckrát, přišlo mi tam bezpečno, takže proč zbytečně utrácet a nesvézt se busem, který stál pár desítek korun.

Betlém je na palestinském území, takže se projíždí skrz checkpointy. Po cestě tam nás nekontroloval vůbec nikdo, po cestě zpět autobusem prošli (izraelští) vojáci a jedním okem, a ještě k tomu napůl, koukli na pasy a během pár minut bylo po všem. Co ale bylo zajímavé, že všichni místní si museli z autobusu vystoupit a jim se kontrolovaly doklady venku. Zdržení bylo minimální, ale i tak mi bylo trošku trapně, že jako turisti jsme si mohli vysedávat v klimatizovaném autobuse a místní čekali venku na sluníčku.

Když vylezete z busu v Betlémě, sesype se na Vás pár taxikářů, prodejců map, různých prohlídek atd. Je to jedna z mála věci, které tam v té "kleci" mohou provozovat, takže je na Vás, jestli toho využijete a podpoříte tak zároveň místní, či ne. Nutné to není. My jsme se prošly pěšky, jde se kousek po rušné silnici, ale pak už člověk odbočí do města, kde je aut minimum.

Dorazily jsme v pátek, kdy mají víkend Arabové (v sobotu pak Židé). Vše pozavírané, takže jsme se procházely tichým městem směrem k chrámu Narození Páně. A z ničeho nic před námi vyskočí takový sympatický pán s knírkem a říká "Yes, you found me, finally!" tak na něj koukáme a on "You were looking for me, i know! I am preparing the tea!"

A odvedl si nás do ...ani nevím jak to nazvat...do své "čajovny", která představovala dva plastové stolečky kam nosil turistům, které takto polapil, čaj. Nechaly jsme se zlákat a díky bohu za to, čaj byl naprosto vynikající!! Nehledě na to, že pán neměl ani ceník a dávalo se mu, kolik měl kdo zrovna po kapsách drobných. Obsloužil nás a pak roznášel čaj i všem místním okolo, kteří připravovaly své obchody na večer, prostě paráda. Výborná atmosféra a relax!

Čajovna:D

Došly jsme k chrámu Narození Páně, kde se...ohoo, jaké to překvapení, narodil Ježíš! Opět, můžete si vybrat z x lidí, kteří Vám budou nabízet prohlídku s vyprávěním, my jsme věděly, že se tam moc nezdržíme, takže jsme s díky odmítly. Šly jsme se podívat dovnitř a fascinovaně sledovaly spoustu věřících, kteří byly v úplném transu z toho, na jak svatém místě se nachází. Vše osahávali, olíbávali, objímali...rozhodně to mělo atmosféru a tak já byla v tranzu z toho, jak jsou v tranzu:-)

Zajímavostí je, že chrám je současně ve správě Římských katolíků, Řecké ortodoxní církve a Arménské církve a místo toho, aby tam spolu na tom svatém místě žili v klidu a v pokoji, tak se mezi sebou údajně  často hádají a několikrát tam musela zasahovat policie. Nedávno prý kvůli tomu, že se nemohli pohodnout, kdo bude zrovna uklízet...komedie, fakt. Ježíšek by se styděl:-)

Do baziliky chrámu se leze menším otvorem, kam se musíte sehnout. Údajně je to proto, aby se dřív zabránilo lidem jezdit do bazilky na koni....nekecám:D

Samotné "gró" chrámu, neboli Grotto, je podzemní místnost, kde se nachází čtrnácticípá hvězda, jež značí přesné místo, kde se Ježíš narodil. Stojí se na to šílené fronty, takže se připravte. My jsme tam byly mimo sezónu a fronta byla fakt nekonečná, takže si vůbec neumím představit, jak to tam vypadá třeba o Vánocích. My jsme se ještě zatoulaly ve frontě k zájezdu asi 40 lidí z Keni, kteří s sebou měli profi fotografa a každý si ke hvězdě klekl, políbil ji, krátce se pomodlil a u toho se vyfotil. To jen tak pro představu, že to fakt může trvat.
zmáčknutí v davu

TADY přesně se narodil:D

A to pro nás bylo přesně tak akorát, co do duchovna. V Betlémě se nachází i známá Milk Grotto kaple, kde údajně Paně Marii ukáplo mléko, když kojila mimino Ježíše....ale na to už jsme neměly síly. Hlavně tohle asi nevěřící úplně neocení.

A tak jsme se vydaly městem zpět k zastávce a hlavně k "Banksy Wall". Zrovna byla jedna z X muslimských motlideb a přišlo mi zvláštní, jak naproti kostelu Narození Páně stojí mešita, ze které huláká Imám, muslimové se modlí a křestané obdivují rodiště Ježíše....a šlo to. Nikdo si u toho hlavy neseká:-)

Cestou zpět přes město jsme se vydaly mimo hlavní ulici a šli vedlejšími uličkami, což už teda takový bájo nebylo, všude špína a bordel. Co mě zaskočilo nejvíc, byly po zemi rozsypané krabice s oblečením, které měly označení charity. Doufám, že všechno darované takto nekončí:-/

Po cestě jsme si daly naprosto vynikající falafel asi za 30 kaček. Palestina je výrazně levnější jak Izrael, takže pokdu třeba chcete kupovat domů halvu nebo jiné pochoutky, vyplatí se zde. A to bych nebyla já, abych si nedala i něco sladkého.

V tomto obchodě prodávali malé zákusky na Váhu, tak jsem si dala od všeho kousek a ochutnala tak -doufám - tradiční pochoutky. Chutnalo mi vše, jako vždycky, s výjimkou něčeho, co chutnalo jako smažák ve sladké strouhance:D

Jezeno v autobuse:-)

Město je obehnané zdí, která odděluje Izrael od Palestiny a člověk se tak může vrátit pár let zpět. Proč je v dnešní době nutné mít mezi dvěma zeměmi zeď mi prostě nikdo nezdůvodní, obzvlášť po přečtení knihy I Shall Not Hate od Palestinského lékaře, o které jsem psala tady.

Zdi se říká Banksy Wall, ale je to trošku nepřesné. Známý graffitti autor Banksy při své návštěvě Palestiny zanechal na zdi na několika místech své graffiti, ale ne všechny jsou na tom kousku u Betléma.

Na zdi nejsou jen obrázky, ale i plakáty s různými příběhy a je to opět jedno z míst, kdy člověku dojde, jak dobře se má. U zdi byl prodejce plakátů, které kopírují obrázky nasprejované na zdi a pokud se nebojíte (není čeho), dejte se s ním do řeči. Povídání o tom, jak se žije za zdí mi přišlo mnohem zajímavější než ten cirkus kolem Chrámu narození páně. Doufám, že tu zeď strhnou ještě za mého života.

Betlém zahrnuje i dva uprchlické tábory. Je možnost se tam zajet s místními podívat. Na jednu stranu mě to ohromně lákalo, na druhou stranu je mi strašně divné jet se jako turista dívat na lidi stylem "Jééé, vy to tu ale máte těžký, to je mi líto....". Nasednu na bus a pojedu domů, zatímco oni tam zůstanou v relativní beznaději. Uvidíme, třeba to do příště rozmyslím.

Pak už bylo na čase dojít zpět k busu a vydat se na cestu zpátky. V pátek odpoledne totiž začíná šabat a tak nejen, že se všechno zavře, ale přestanou i jezdit autobusy. Radši jsme si nechaly trošku rezervu, abychom nezůstaly trčet někdě v Jeruzalémě.

Mešita naproti Chrámu Narození Páně

Musím říct, že Betlém bych příště například spojila s Jeruzalémem v jeden den (ne v pátek:D). Ohledně těch duchovních památek, člověk si říká, že když už jede do Izraele, je blbost vynechat místo, kde se narodil Ježíš, bez ohledu na to, jestli jste věřící nebo ne. Ale upřímně, kdybych Chrám Páně neviděla, zpětně by mě to asi nemrzelo. Za must ale považuji samotnou zeď a chit-chat s místními. Takže například vyrazit do Jeruzaléma ráno a odpoledne se vydat do Betléma, kde Vám bude stačit poměrně málo času.

Vím, že to dneska bylo dlouhé. Pro ty, kteří dočeli až sem....