Monday, March 23, 2015

4x z mé čtečky - genocida, nucená prostituce, slezlé nehty a šťastné ponožky

Ahoj všem!

Po lednovém a únorovém zpomalení tempa jsem se opět dostala na svou optimální jednu knihu týdně a vzhledem k tomu, jakým způsobem se mi plní to-read list na goodreads, bych sebou měla celkem švihnout, ať to všechno stihnu aspoň během tohoto života přečíst!



Přemýšlela jsem, jaké je optimální číslo pro recenzi přečtených knih ve čtečce a došla jsem k magické čtyřce. Protože se z toho dá udělat pěkná koláž:D



1. We wish to inform you that tomorrow we will be killed with our families - Philip Gourevitch 
do ČJ bohužel nepřeloženo


Tuto knížku jsem poprvé  zahlídla v knihkupectví v Bruselu - zaujal mě název, uznejte sami, že není zrovna dvakrát obvyklý.

Jsou lidé, které téma genocidy donutí rychle utéct na druhou stranu knihkupectví k oddychovkám a pak jsou lidi jako já, kteří knihu ihned hážou do košíku. O nejznámější genocide - Židů během druhé světové války - byly popsány stovky stran papíru, o neméně otřesné genocidě ve Rwandě, která se odehrála o dost blíž naší současnosti - v roce 1994 - se tolik nemluví. Spousta z Vás určitě viděla film Hotel Rwanda, ale tím většinou povědomí o Rwandské genocidě končí. Tato naprosto do detailu vypracovaná kniha popisuje celou tuto hrůznou událost, kdy ve Rwandě bylo zmasakrováno během třech měsíců přes milion příslušníků kmene Tutsi. Wikipedie celou událost popisuje poměrně jednoduše, ale v knize Gourevitche se dozvíte, že nic není černobílé, jak se zdá. Výborná žurnalistická práce se mísí s příběhy obyčejných lidí, kteří popisují, jak se museli dívat na to, jak Hutu milice zabíjí jejich příbuzné mačetou, jen proto, že přísluší ke kmenu Tutsi. Moc se mi líbí, jak si Gourevitch nebere servítky ani s OSN a jejich pomocí/nepomocí, kdy se z uprchlických táborů staly verbovací místa pro další zabíjení apod. Pokud jste fandové non-fiction/true crime a historie k tomu, tato kniha Vás určitě nezklame. Jediné na co se připravte, nečte se lehce. Samozřejmě kvůli náročnosti tématu, ale i kvůli hustotě informací, kterými je kniha doslova nabitá.





A kdo nerad čte, tak si tohle beztak nepřečte:D, ať mrkne aspoň na tento nádherný článek v New York Times, kde jsou společně vyfoceni útočník (Hutu) a obět (Tutsi) v rámci projektu "odpuštění". Já tak velké srdce nemám. Vyvraždit mi někdo rodinu, nikdy mu to neodpustím. Takže klobouk dolů.





2. Sold - Patricia McCormick
do ČJ bohužel nepřeloženo


Nemůže být co kniha, to favorit, proto zde hodnotím jako čistý průměr. I tak si myslím, že by se kniha některým z Vás, zejména mladším ročníkům, mohla líbit. Tenoučká knížka, kterou zvládnete i za den, za dva, popisuje příběh mladé nepálské dívky, kterou její otec alkoholik a karetní hráč prodal do Indie k prostituci, aby tak zaplatil své dluhy. Je to psáno velmi jednoduše i co se týče angličtiny, takže pokud si nejste 100% pevní v kramflecích ve čtení v AJ, tahle knížka Vám přijde vhod:-)

Příběh je to určitě smutný, ale dost "zjednodušený". Na podobné téma jsem četla už několik knížek, které jsou vyprávěny přímo obětmi obchodu s lidmi a s tím se tato fikce nemůže srovnávat. I proto mě fascinuje vysoké hodnocení na goodreads, protože mě to opravdu až zas tak moc neuchvátilo. Je to prostě jednoduchá "young adult", klidně spíš "teenage" knížka, která stravitelnou formou podává vážné téma.



3. Wild - Cheryl Strayed 
V ČJ jako Divočina, cca 220Kč, dostupné např zde.

NEJLEPŠÍ KNÍŽKA EVER! Dobře, možná ne ever, ale rozhodně v top 5 mého života. Možná je to proto, že jsem taky trošku nešika a nedomýšlím věci do konce. Možná proto, že se taky rozhoduji spontánně a pak si nabiju pusu a nebo možná proto, že 20+ Cheryl se, ač v mnohem těžší životní situaci, snaží najít sama sebe, jako většina jejích vrstevníků. Takže i když nemám potřebu skočit na každého chlapa v okruhu 500 metrů, nefetuji a rodiče mám oba (díky bohu!) živé a zdravé, i tak jsem se dokázala s jejím příběhem ztotožnit.

Mladé Cheryl se hroutí život jak domeček z karet a rozhodne se že se vydá na výlet dlouhý 1770 km....pěšky! Autobiografie popisuje strasti, ale i slasti pochoďáku přes USA. Střet s divočinou i s lidmi, upadlé nehty, touhu po obyčejných věcech jako je sladká limonáda a hlavně nalezení sebe sama.

U knížky se zasmějete, pobrečíte si, ale hlavně celou dobu budete Cheryl fandit, protože víte, že to dokáže. A dokázala, hele na ni!:-)

V kinech je nyní i film, ale jak už to tak bývá, knížka je stokrát lepší. Film mi přišel nudný, přestože u knížky jsem se nenudila ani chvíli. Ale nemám to tvůrcům za zlé, ono přeci jen kouzlo knihy spočívá dle mého v myšlenkách Cheryl a jak dumá nad svým životem před Pacific Crest Trail a jak si ho představuje po něm....a dostat myšlenky v něčí hlavě na plátno, přeci jen není nic jednoduchého.

Už ji máte doma? Ne? Tak honem pro ni, must have všech knihovniček!:-)



4.  The life changing magic of tidying up - Marie Kondo 
V ČJ se chystá na druhé pololetí jako Kouzelný úklid Vám změní život (zde)


Hahahahahahaaaaahahahaaaa



Taková asi byla má reakce na každé druhé straně knihy. Ale pěkně od začátku. Japonský bestseller vtrhl na knižní trhy jako hurikán a instagrami se plní hastagy #konmari a #konmarimethod. Jedná se o knihu Marie Kondo, jež je zakladatelkou uklízecí metody KonMari. Jde o paní, která celý svůj život zasvětila úklidu (chudák:D). Už v pěti letech si údajně prohlížela lifestylové časopisy a hledala ten nejlepší systém úložných prostor apod. A teď z toho má business a objíždí klienty, které učí jak uklízet a má údajně 100% úspěšnost s 0% recidivou i u těch největších bordelářů.


A já, jakožto největší uklízecí lenoch, jsem se tedy do knihy hned pustila, ale to se fakt nedá:D Kniha evidentně není primárně určena "západní" společnosti, protože kdo z nás bude brát vážně věty jako:


"Na ramínko dávejte jen to oblečení, které tak vypadá šťastnější" 



"Nikdy nesmotávejte ponožky do kuličky. Nemůžou tak odpočívat! Celý den vykonávají tvrdou práci mezi vaších chodidlem a botou a vy je pak smotáte do kuličky, kde si opět neodpočinou!"



"Každý den svým šatům poděkuji za to, jakou mi během dne prokázaly službu a až pak je uložím do skříně"



V podobném duchu se nese celá knížka. Je založena na myšlence, že máte vlastnit jen ty věci, které ve vás evokují štěstí. To je určitě fajn myšlenka. Ale já bohužel musím vlastnit i takové věci, jako škrabku na brambory, tuny ÚZetek nebo štětku na záchod a že by ve mě tyto věci evidentně evokovaly šťastné pocity, to si nejsem úplně jistá.


Možná tu metodu jednou vyzkouším, třeba u oblečení se to určitě aplikovat dá. Párkrát jsem i souhlasně pokyvovala hlavou u kapitol jako "vzorky kosmetiky, které schováváte na cesty, ale stejně si je na cesty nikdy nevezmete" nebo "schovávání manuálů od spotřebičů, do kterých se beztak nikdy nepodíváte".

Když pominu fakt, že je to extrémně spirituální, autorka má určitě trošku OCD a nebude úplně normální, knížka není úplně marná:D


A co máte teď ve čtečce čerstvě přečteno vy? Ať se mi může zas o desítky titulů rozšířit seznam:-)

Mějte se krásně,
K.