Wednesday, March 11, 2015

POMOC: Já + kalkulačka = buď neumím počítat já nebo dráhy

Ahoj všem!

tenhle článek píšu dost dopředu, ale fakt už mi z toho jde hlava kolem a třeba někdo z Vás ví...a napoví:-)

V létě se chystáme ve dvou na prázdniny do Francie. Dlouho jsme přemýšlela jak to pojmout, jestli autem/vlakem, byla tam i varianta vetší města Francie+Španělsko nízkonákladovkama, ale nakonec jsme se dohodli, že projedeme Francii tak, aby ani jeden nemusel sedět za volantem a řídit.

Vlaky jsou pohodlná věc, budem se držet u pobřeží, tak proč si neužít ta panorááámata z kolejí. 

Nabízí se tedy Interrail. Kdo neznáte, jedná se o jakousi evropskou vlakovou lítačku, která Vám umožňuje "volně" využívat vlaky dle libosti - naskoč/vyskoč. K tomu, proč je volně v uvozovkách, se dostanu za chvíli.

Země nabízející pass na svém území jako "one country pass" zde: http://www.interrail.eu/interrail-passes/one-country-pass
Pass do až 30 různých zemí v jednom zde: http://www.interrail.eu/interrail-passes/global-pass


Existuje v několika provedeních, dle kombinace věku + počtu cestovacích dní + počtu zemí, které chcete navštívit. 

Já bych tedy z logiky věci zvolila pass pro 1 zemi - dospělý (nově, pffff) - 8 cestovních dní (celkem 15 dní, ale z toho těch 8 dní s využitím vlaků)

Cena 232 EUR.

Interiář následovně: 




A teď jdem počítat, logicky, abychom zjistili, jestli se nám to vyplatí. Kalkulačky ven!

Ceny jsou za jízdenky zakoupené dopředu, přímo ze stránek SNFC: http://en.voyages-sncf.com/en


Paris - Caen - 15 EUR
Caen - Deauville - 14.50 EUR
Deauville - Omaha Beach - Caen - 15 EUR, je to soukromej bus, budem platit tak i tak, takže do ceny nezapočítávám
Caen - Nantes - 35.50 EUR
Nantes - La Rochelle - 10 EUR
La Rochelle - Bordeaux - 16 EUR
Bordeaux - Toulouse - 15 EUR
Toulouse - Carcassonne - 12 EUR
Carcasonne - Montpellier - 26 EUR
Montpellier - Avignon - 18 EUR
Avignon - Aix 21 EUR
Aix - Paris - 34 EUR
TOTAL: 217 EUR

Takže, pokud mne zrak nešálí, 217 EUR za kupování jízdenek dopředu (výrazně!) je výhodnější oproti 232 EUR za lítačku.  Nicméně nevýhoda je v tom, že si jízdenky člověk kupuje na čas, x-měsíců dopředu a teď, co když se nám třeba v Bordeaux bude líbit tak, že si to o den prodloužíme a Toulouse naopak opustíme už po pár hodinách? Zaspíme (a to my umíme:D) apod.

Rozdíl 15 Eur už není žádná šílená suma a flexibilita naskoč/vyskoč, jak se ti zlíbí, kterou člověku lítačka poskytuje, podle mě určitě hodnotu 15 EUR má.

ALE. ALE ALE ALE. V podmínkách využívání Railpassu pro Francii se hovoří něco o tom, že každý vlak má pouze určitý počet míst pro cestovatele s tímto typem lítačky a proto je doporučováno si místo ve vlaku zarezervovat. 

Tak jsem se jala googlit. Znáte to, někde znamená doporučení přátelský návrh, jinde přes nezávazné doporučení vlak nejede. A po přečtení X příběhů, kdy lidé skutečně nebyli vpuštěni do vlaku, případně z něj byli vyhozeni nebo byli nuceni dokoupit si předražené rezervace, už mi to zas tak výhodný a flexibilní najednou nepřipadá. Představa, že mě někdo nutí zaplatit 50 EUR "doplatek" do poloprázdnýho vlaku, tak jim to tam asi roztřískám (a pak pokorně zaplatím, protože mi nic jinýho nezbude:D)


Ze stránek Nomadic Matt zde a zde
Ale počíst si můžete i tady 

Když jsem kontrolovala ceny rezervací na netu, začalo to být zamotaný ještě víc. Ty doplatky se totiž různí, což je logický, ale teď mi jde o to, jestli se to mění? Nebo je to prostě vždycky ve všední den v 6:41 doplatek 0 EUR? Nebo v závislosti na "plnosti" vlaku? 

Někde 0, někdě 9, někdě 18, babo raď.

Pokud si musím dostatečně dopředu vlak beztak rezervovat, navíc za extra poplatek, protože míst určených pro Railpassisty (to je slovo, co?!:D) je předem dané minimum, bez ohledu na skutečnou zaplněnost vlaku, tak se finanční výhodnost stejně jako flexibilita úplně vytrácí. Ještě jsem ochotná trefit se do časů, kdy je rezervační poplatek 0, ale bojím se, že to bude taková ta klasická očůrávačka, kdy večer předem se to bude ukazovat za 0 a po příchodu na nádraží ráno po Vás bude chtít průvodčí/nepříjemná paní na přepážce 50 éček doplatek a hádejte se s nima...s mojí brilantní francouzštinou:D

A proč mi to vrtá hlavou je, že v tom vůbec nevidím žádnou logiku:D Můžete mi někdo objasnit, proč teda dráhy nabízí "výhodnou" službu lítačky, když si to stejně musíte zarezervovat a ve finále Vás to vyjde dráž, než klasický jízdenky? Ta přidaná hodnota je kde?

Z mé zkušenosti jsou Dráhy tragický všude, bohužel....v Japonsku jsem ale ještě nebyla, snad se mi poštěstí:D

Ale přemýšlím, proč v době, kdy je nepřeberné množství nízkonákladových leteckých společností, stránek jako blablacar, uber, levných a supermoderních autobusů - proč nabízí dráhy služby, které své ceně jednoduše neodpovídají? Nebylo by lepší to zlevnit (na nějakou logickou sumu), přilákat tak víc lidí a ve finále z toho mít i větší zisk?

Máte s Interrail, ať už v jedné zemi, či ve více, někdo z Vás zkušenosti? Ideálně právě s Francií, která je v těch doplatcích nejvíc "důsledná"? Protože buď neumím počítat, nebo mi logika dražší lítačky s nutnou rezervací dopředu naprosto uniká....

Je to sice dál, ale za to horší cesta.... 

Mějte se krásně,
K.