Wednesday, December 14, 2016

Tipy na české knížky pod stromeček + soutěž o 2x500Kč na knížky!

Ahoj všem!

po minulém postu s anglickými knížkami tu mám pro Vás dnes deset kousků v češtině. Je to před těma Vánocema celkem boj, protože vždycky někam vlezu a jaksi zapomenu, že mám vybírat dárky a zas kupuju sobě:D

Když dočtete až do konce, budete mít šanci vyhrát poukázku na 500Kč na knížky dle vlastního výběru, tak jdeme na to!


Záměrně v mém výběru nenajdete knížky typu Bábovky, P.S., Sedmilhářky a podobně. Chtěla jsem vybrat spíš knížky, které jsou vyloženě novinky nebo ty, které na Vás nebafnou hned z prvního regálu v knihkupectví a snižuje se tak šance, že budou pod stromečkem pětkrát!


1. Všichni žijem v blázinci. 

Pro koho? Pro všechny dospělé



Úžasná knížka od úžasného člověka. Tak bych knihu zrecenzovala v jedné větě. Pan Honzák je neuvěřitelně moudrý muž a mě jen mrzí, že tyto myšlenky nejspíš nikdy "pop-culture" nebudou. A přitom zrovna tyto rozhovory jsou z těch, které člověku skutečně něco dávají. Knížka pomocí rozhovoru předává jeho pohled na současné zdravotnictví, společnost, výchovu a další společenská témata. Pan Honzák je psychiatr a začátkům v oboru je věnován závěr knihy. Co stránka to moudro, je fajn číst něco od takto moudrého pána, člověka to úplně hladí po duši. Knížku jsem četla elektronicky a bylo mi to až líto, protože jsem si pořád chtěla některé parádní myšlenky podtrhávat. Doporučuji všem!




2. Byly jsme tam taky

Pro koho? Pro všechny dospělé, ale hlavně mladé, kteří mají pocit, že komunismus byl o tom, že se stála fronta na pomeranče


Pro mě naprosto unikátní knížka o tom, jak to chodilo v komunistických lágrech a to bez příkras. Ne, že bych snad podezírala někoho, že by komunistické lágry vykresloval v růžových barvách, ale Dagmar Šimková zde poukazuje i na špatné vlastnosti politických vězenkyň a popisuje věci, tak ja skutečně byly. Knížka, která doufám už figuruje na seznamu povinné četby k maturitě, protože těch 160 stránek podle mého názoru ukáže mladým lidem otřesnost minulého režimu nejlépe. 


Knížka je otřesné čtení, bití, sebevraždy, vraždy, znásilňování, psychický teror a neustálá nejistota v podobě toho, jaká rána a odkud přijde příště.... a ne nutně fyzická. Obdivuji Dagmar a všechny jí podobné, kteří si nezvolili jednoduchou cestu podrobení se, ale bojovali i s tím minimem prostředků které měli k dispozici v celách 6x6 kroků. 

Mimo silný příběh je viditelný i talent na psaní paní Šimkové a knížku zvládnete za večer. Knížka, která by měla být čtena všemi generacemi a opakovaně....pak by se možná nestalo, že pár let po revoluci tu mají komunisti podporu nemalého procenta obyvatel.






3. Škoda nevařit (1 nebo 2)

Pro koho? Pro bráchu, který má ambice zvládnout víc než čínskou polívku


Mám doma jedničku a zrovna vyšla dvojka, takže kdo je movitý, ať bere obě! Parádní kuchařka s originálními, nikterak extra těžkými recepty na "normální jídla". Nemyslím to teď nijak posměšně, ale v době všech smoothie, raw, vegan a obdobných trendů je fajn narazit na normální kuchařku od normálního kluka na normální jídla:-) Jednoduše a srozumitelně vysvětlené postupy, doplňující fotky a pokud máte bráchu ve věku, kdy třeba láká holky na večeře co sám uvaří, tak to určitě ocení! (Podobnost s mým bratrem čistě náhodná:D)






4. Bible domácího pečení

Pro koho? Pro maminku, sestru, babičku...


Pro mě zatím nejlepší knížka o pečení, co vlastním. Je to fakt bible, kde je všechno do nejmenšího detailu vysvětleno. U receptů nejen že je poměrně detailně popsáno co a jak dělat, ale je tam k tomu většinou i popsáno proč přesně se to dělá tak a ne jinak. Mě osobně to pomáhá fakt dodržovat postup, protože bývám netrpělivá a mám tendence občas něco přeskočit. Když vím, proč je daný krok potřeba, tak už vím, co se stane když to přeskočím:-) Knížka má různé kapitoly, na slané, sladké, kváskové, nekváskové, prostě veškeré pečivo, které si vzpomenete. V knížce je více textu a méně obrázků, ale na srozumitelnosti jí to rozhodně neubírá. Každý, kdo se občas otočí v kuchyni, knížku ocení, já z ní peču pořád. Doporučuji zejména borůvkové muffiny a mrkvový chlebíček....můžete do knížky vložit záložku na příslušné stránce, ať Vám to obdarovaný přímo upeče:D





5. Matky
Pro koho? Prakticky pro všechny, i když spíš všechny ženy
http://www.martinus.cz/matky


Parádní knížka z mě neznámého prostředí ruského gulagu. Poslední dobou se mi moc líbí knížky, kde se proplétávíce příběhů - Bábovky, nedávno dočtený Láskožrout a zde tomu není jinak. Zuzana, zamilovaná do ruského partyzána Alexeje, se ocitne v ruském gulagu na základě křivého obvinění z jeho udání Němcům. Navíc zjistí, že je v jiném stavu a navzdory otřesným podmínkám v gulagu porodí zdravé dítě. Nebudu Vám prozrazovat, jak je možné v gulagu úspěšně porodit a vychovávat dítě, ale můžu Vám říct, že se jí to podaří. Z gulagu se Zuzana po sedmi letech dostane a náhodou se dozví, kdo jejího milovaného Alexeje prozradil, přičemž trest si odpykala ona. I po návratu z gulagu se jí tak rány osudu nevyhýbají a klid rozhodně nemá. Knížka se mi moc líbila, nic podobného jsem zatím nečetla, prostředí gulagu pro mě byla novinka. Knížku napsal Pavol Rankov a trošku se stydím, že jsem jeho jméno slyšela poprvé, protože jde údajně o jednoho z nejpopulárnějších slovenských autorů. Po přečtení Matek se určitě podívám i po jeho dalších knížkách.


6. Láskožrout
Pro koho? Pro mladšího sourozence

Náhodou jsem zabředla do knih pro náctileté a byla jsem překvapená, jak moc se mi to líbilo. V tomto příběhu hraje hlavní roli čtrnáctiletá adoptovaná Romka Brenda, která se snaží udělat rodičům  a okolí ze života peklo. Na truc, ne že by byla od kosti zlá. Bohužel dostane do pořádného maléru hlavně sama sebe. Druhou hlavní postavou je Jana, která má Brendě pomáhat s doučováním, ale nakonec ji pomáhá dostat se z malérů, do kterých se Brenda dostává. Je tam láska, je tam zklamání, je tam relativně šťastnej konec. Žádný složitý čtení, příběh z dnešní doby, myslím, že mladšímu sourozenci se tohle bude líbit:-) 



7. Můj poslední výdech
Pro koho? Pro tátu nebo kohokoli, kdo potřebuje zpomalit! 

Knihu jsem ještě nečetla, ale mám jí doma a chystám se na ni!
Dojemná jedinečná osobní zpověď mladého neurologa, jehož život změnila nevyléčitelná nemoc. Pokládá otázky jako "Jakou má život cenu? Proč se vyplatí žít? Co je pro nás opravdu důležité, když se ocitnete tváří v tvář smrti? Jak byste se zachovali, kdyby Vás už nečekala žádná budoucnost? Jaké je to vychovávat dítě a budovat jeho život, když ten Váš končí? Autor knihy během psaní zemřel, bohužel:-(



8. Zabiják
Pro koho? Pro všechny, pro které je aktuální povinná četba

Jedna z mých nejoblíbenějších knížek, ke které jsem se dostala před miliony let na gymplu v rámci povinné četby. Ne každá povinná četba je otřes a slibuju, že tahle knížka se bude líbit. Paříž, druhá polovina 19. století a drsné vykreslení toho, jak se tenkrát těm nejchudším žilo. Zabijákem je zde alkohol, který postupně umoří manžela Gervaisy, hlavní postavy, která ať dělá, co dělá, život jí hází klacky pod nohy. Knížka Vás vtáhne do děje a díky mistrovskému umu Zoly se rázem ocitnete uprostřed chudé vrstvy tehdejší Francie! 

9. Kuchařka Delicious Blog Lucie
Pro koho? Pro všechny, kdo rádi jedí zdravě

Lucky blog čtu už roky a na kuchařku jsem narazila uplně náhodou. Lucka je totiž takovej punker, že jí vyjde knížka a ona se ani nepochlubí:D Myslím, že Lucky recepty jsou originální v tom, jak jednoduché, ale chutné jsou. Většina receptů používá celkem běžné suroviny a vykouzlí z nich fakt ohromný a zdravý dobroty. Nebudete potřebovat prášek z kopyta jednorožce nebo chlup z brady ježibaby. Dostupné suroviny, pár minut v kuchyni a je hotovo. Ostatně na to, jak recepty vypadají se můžete podívat u Lucky na blogu zde



10. Kolibřík
Pro koho? Detektivka pro tatínka!

Detektivka pod stromečkem nemůže chybět, to dá rozum! Tuto jsem ještě nečetla, ale plánuji ji pořídit pro taťku. Loni jsem se mu Plavcem trefila do vkusu tak snad to letos nebude jinak. Severská detektivka, kde je v centru policistka, která jako dítě emigrovala z Jugoslávie do Finska, je nyný připřazena ke kolegovi, který je rasista. Řeší tři zdánlivě vzájemně nesouvisející vraždy běžců. Do toho se Anna ještě snaží pomoci Kurdské dívce, která je stejně jako ona imigrantkou, ale odmítá spolupracovat a vypovídat proti své rodině. Tuším, že to bude podle mustru klasického severského krimi, ale když to člověk nečte na desítky, proč ne! Napínavý to bude určitě! 



A teď slibovaná soutěž!

Martinus letos opět věnoval do soutěže 2x500Kč poukázku na knihy dle vlastního výběru, hurá! Jako každý rok si Martinus dává za cíl, aby lidé nedávali jen knihy, ale i čas na jejich přečtení. Co si budem povídat, knížek máme většinou plnou knihovnu, ale toho času je žalostně málo!:-) 

Z komentářů v neděli večer tak vyberu dva z Vás, kterým pošlu kód poukázky emailem, ať můžete hned v pondělí objednávat! 

Co musíte udělat? 

1. Poslat mi odkaz na aspoň jednu knihu, kterou byste si na webu martinus.cz vybrali
2. Co napíšete podarovanému na poukázku, která již tradičně dává knížkou i čas na její přečtení!

Takže to bude vypadat nějak takto:

Vybrala bych pro maminku knihu: http://www.martinus.cz/?uItem=249627 a na poukázku bych jí napsala, že za ni zatím umeju nádobí po štědrovečerní večeři! 
Jednoho člověka vyberu naprosto neférově dle sympatií:D A druhého vybere random.org, takže hodně štěstí všem!

Mějte se krásně!
 K. 

-----

Použité odkazy ve článku jsou provizní. Pokud přes ně v knihkupectví martinus něco nakoupíte, plyne na můj účet
provize 5% a já za nastřádaný kredit doplňuji knihovnu:-)